נוף איילון
נוף איילון
חסר רכיב

מכתב מהרב גדעון לקראת חג הפסח תשע"ט

11/04/2019

בס"ד ניסן תשע"ט

 

 

שלו' רב לתושבי נוף איילון היקרים מאד

 

כשרות מוצרים לפסח

מנהג ישראל להחמיר בפסח יותר מאשר בכל השנה, ומנהג ישראל דין. אבל גם בחומרות ישנן דרגות: יש חומרות הראויות לכל, ויש חומרות של "המחמיר תבוא עליו ברכה", ויש חומרות המיועדות לבודדים, ויש חומרות שהן חסרות טעם וגורמות לזילות של התורה ושל מוסריה.

 

תכשירי ניקוי וקוסמטיקה

אבקת כביסה וחומרי ניקוי אין צורך בהכשר.

סבון כלים אין צריך הכשר ויש מחמירים.

סבוני רחצה ושמפו וכו' אין צורך בהכשר ויש מחמירים. ואם יש צורך בסבון מסויים שאין לו הכשר ודאי שאפשר להקל.

בשמים מעיקר הדין אין צורך להחמיר, ובמיוחד שבדרך כלל לא ידוע אם האלכוהול עשוי מדגנים. ואם ניתן למצוא עם הכשר מה טוב.

קוסמטיקה – מייקאפ, רימל, תוחמים, עפרונות אין שום צורך להחמיר.

שפתון – רצוי להחמיר לחפש עם הכשר.

משחת שינים צריכה הכשר.

 

אין צורך בהכשר

חד פעמי – מפות ניילון, ניירות פרגמנט לאפיה, מנג'טים, ניירות עטיפה, סכו"ם חד פעמי, כוסות וצלחות, תבניות חד פעמיות.

נייר כסף – אין צורך בהכשר.

כפפות חד פעמיות – אין צורך בהכשר.

מזון לתינוקות – תחליפי חלב אם כגון מטרנה סימילאק, במדריך בד"צ כותבים כל שנה: "לא ידוע שיש בהם חמץ". הרב זריצקי– אין בהם חמץ ואין צורך בהכשר מעיקר הדין. כמובן, שרצוי למצוא תחליף מתאים שיש לו הכשר.

דייסות חייבות בהכשר.

אבקת אפיה אין בה חמץ וניתן למוכרה.

תחליפי חלב אם אין בהם חשש חמץ, ומצד הדין ניתן להשתמש בהם בפסח גם כשאין עליהם הכשר. ברור שרצוי למצוא תחליף שיש לו הכשר.

דיסות קורנפלור אין בהם חמץ וניתן למוכרם.

דייסות העשויות מדגנים הם חמץ גמור.

ליקרים תוצרת הארץ שאין עליהם הכשר לפסח אין בהם חמץ ורצוי למוכרם.

במבה וצ'יפס אין בהם חמץ וניתן למוכרם.

 

קטניות למנהג אשכנז

שמן קטניות – נחלקו גדולי הדורות האם גזרו בהם ונוהגים להחמיר בשמן סויה ובשמן תירס.

שמן כותנה – אין סיבה להחמיר.

שמן קנולה – המנהג היום להחמיר, ולענ"ד זו חומרה גדולה. ומי שרוצה להקל יכול, ובודאי שלא יצא בגלל כך מכלל "מהדרין". ורצוי להשתמש בהכשר של הרב מחפוד.

תערובת ליפתית (בתוך ממתקים וכדומה): אפשר להקל.

שמן דקלים – בשנים שעברו כתבתי שעל פי דברי מומחים מסוכן מאד לבריאות. (שומן רווי 27% לעומת שמן סויה 14%, שמן קנולה 6%, שמן אגוזים 3%). בינתיים ישנם מחקרים הטוענים להפך, וכמובן שאין אני בר סמכא להכריע  במחלוקת החוקרים.

קינואה – מי שחשוב לו יכול להשתמש.

פריכיות אורז – לענ"ד אין שום מקום להתיר – פרטים בדרשה.

 

רשימת מוצרים לפסח

ממליץ מאד להיכנס לאתר "כושרות" ולפעול על פי הנחיותיהם והצעותיהם.

 

אורחים

כאשר מתארחים בני אשכנז אצל הורים בני ספרד:

לגבי הכלים ניתן להקל, אף אם הכלים הם בני יומם.

לגבי שמן קטניות ניתן להקל.

לגבי קטניות עצמם יש להחמיר. אבל אם יש תערובת קטניות ואי אפשר להפריד את הקטניות מהאוכל, והן אינן הרוב אפשר להקל.

 

והחכם עיניו בראשו. ובדרך כלל ניתן לדבר על הנושא לפני הפסח, ולהגיע להבנות ברוח טובה.

וכאשר אין הבנות – גדול השלום גם במחירו של מנהג ישראל.

 

כמו כן יש להקל בשעת הצורך כאשר מתארחים אצל הורים ב:

כאשר בבית ההורים מכשירים את התנור לפסח והילדים אינם נוהגים כך (כמובן, שיש להשתמש בתבניות חדשות או חד פעמיות).

כאשר בבית ההורים לא משתמשים בכיורים מפלסטיק הנמצאים בתוך הכיורים הרגילים, והילדים מקפידים על כך.

כאשר בבית ההורים לא מלבנים את השיש וגם לא מכסים אותו.

ולפעמים יש צורך להקל עוד יותר, ובכל מצב יש לדון לגופו.

 

מעשה

פעם אחת נזדמן אצל הרב הקדוש מאפטא, בעל "אוהב ישראל", שבאו גבאי צדקה של העיר בער"פ לגבות מצות עבור העניים, והרבנית היתה טרודה בהכנות ליום טוב.. ומרוב הטרדה שכחו ולקחו את מצות השמורה, שנאפו בערב פסח לשם הרב, והיו מונחות במפה מיוחדת בחדר, ונתנו להגובים, והללו נטלו והלכו להם. בבוא אחרי כן הרבנית להחדר.. ונתוודע לה שנתנו אותן לגבאי הצדקה. נזדעזעה מאד הרבנית, ולא ידעה מה לעשות, כי יראה להגיד הדבר לבעלה הקדוש. נמלכה הרבנית ולקחה מצות פשוטות, ושמה  במקומן בתוך המפה. וערך הרב הקדוש את ה"סדר" על המצות הפשוטות.

לאחר חג הפסח באו לפני הרב זוג להתגרש.

שאל הרב את הבעל: "מה לך כי תגרש אשתך"?

והשיב הבעל, כי אשתו לא רצתה לבשל בשבילו בפסח בכלים מיוחדים בלי "שרויה".

אז ציוה הרב לקרוא להרבנית, ויאמר לה: "הגידי נא האמת, איזו מצות הניחו לפני לה"סדר"?

ותחרש הרבנית, כי יראה להגיד.

שאל אותה שוב: "הגידי נא, אל תיראי".

ותען הרבנית: "מצות פשוטות... ותספר את כל המעשה".

ואז אמר הרב להבעל:

"ראה נא, בני: אני אכלתי מצה פשוטה בליל ראשון של פסח, ועשיתי עצמי כלא יודע וכלא מרגיש, למען לא אבוא לידי הקפדה, או חס ושלום לקטטה; ואתה רוצה לגרש את אשתך בשביל "שרויה"?

ועשה הרב שלום ביניהם, והלכו מאיתו בשלום.

(סיפורי חסידים –הגרש"י זוין)

 

תרופות:

לחולה שאין בו סכנה:

לכתחילה יש לחפש תרופה המופיעה בלוח.

אם אין כזו או שיש חשש שהתחליף אינו מתאים (על פי דעת רופא, רצוי ירא שמים), אפשר להשתמש בתרופות הרגילות. ישנן הרבה סברות (לפחות 6) להקל.

וכל זה בתרופות רגילות המיועדות לבליעה (אף כאשר יש עליהן ציפוי מתוק), אבל תרופות המיועדות למציצה או סירופים מתוקים חייבים בהכשר

 

מכירת חמץ

מכירת חמץ תתקיים בשני בתי הכנסת המרכזיים ביום שני, שלישי ורביעי הבעל"ט משעה 20.30 עד השעה 22.00.

בקריית החינוך תתקיים מכירת חמץ בחטיבת הביניים ביום שלישי ורביעי הבעל"ט בין מנחה לערבית.

ביום חמישי (ליל בדיקת חמץ) לא תתקיים מכירה.

ניתן להוריד נספח לשטר הרשאת מכירת חמץ באתר של נוף אילון.

 

בקשתי, להשתדל מאד שלא לחרוג מזמנים אלו.

באותה הזדמנות עדיין ניתן להביא דמי קמחא דפסחא.

 

נזכיר:

יש לרכז את הדברים העומדים למכירה במקום מוגדר ומסויים.

כדאי מאד להימנע ממכירת חמץ גמור,  אא"כ ישנו צורך והפסד מרובה. (אין שום בעיה של "בל תשחית" בהשמדת החמץ).

רצוי למכור – מוצרי מזון שברכיבים שלהם מוזכר עמילן או גלוקוזה.

המעונין למכור חמץ שנשאר במקרר, ידאג לייחד תא נפרד, שאותו ישכיר לגוי, ובו יהיה כל החמץ. יש לעשות מחיצה לתא זה, ולציין שהוא רשות נכרי.

ככלל, נשתדל שלא למכור כאן חמץ של אדם שאינו מתגורר בישוב או בשכנותו. (אלא אם הדבר חיוני).

משפחות שיש להן חמץ בחו"ל או שנוסעות לחו"ל יציינו זאת. במוצאי שבת אני קונה את החמץ שלהם לעצמי, ועדיין אינו שייך להם. (עד כג בניסן בשעה 8 בבקר).

משפחות שלא תמצאנה בביתם במשך כל החג (ואחרים לא מתגוררים בביתם במשך החג), אם הן יוצאות מביתם לפני ליל יד, תוכלנה למכור את חמצן במכירה מוקדמת. יש לציין זאת בשעת ההרשאה למכירה.

 

קמחא דפסחא

ניתן להעביר דרכי כסף לקמחא דפסחא. חלק נכבד מהכסף מופנה לצרכים בשעלבים רבתי וכן לעקורי גוש קטיף ולתושבי שדרות. לכן, נא להשתדל להקדים ולתת (ולא לדחות לשעת מכירת חמץ), כדי שנוכל להעביר את הכסף במועדו.

ניתן להעביר את הכסף דרך ר' אריה לזר בשלב א ור' גבריאל יהודה בשלב ב. בהזדמנות זו נודה להם ולר' ישראל דוד העוסקים במצוה זו לאורך שנים.

ניתן לקבל קבלה המוכרת לצורך מס כאשר ההמחאה מוסבת לפקודת בית כנסת רמב"ם.

 

 

מעשה

קודם חג הפסח עבר אורח אחד להצדיק ר' דוד מלילוב, ולא היה לו מה לתת לו לאכול. נטל ר' דוד את קמח השמורה שהכין לו לפסח, נתן לאשתו לבשל ממנו מאכל לכבוד האורח, ונתן לו לאכול.

אמר ר' דוד:

עיקר השמירה של מצה שמורה היא שלא יהיה בו חשש חמץ. והרי כתוב "ושמרתם את המצות", ואמרו חכמים "מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה", ובכן הרי באה לידי מצוות הכנסת אורחים, ואני מקיים כעת "ושמרתם את המצות", ועל פסח יזמין לי השי"ת שמורה אחרת.

 

הגעלת כלים

תתקיים אי"ה ביום שלישי הבא משעה 14 עד שעה 18 ברחבת ביה"כ המרכזי הישן בשלב א.

יש להימנע משימוש בכלי 24 שעות לפני הגעלתו. יש לנקות היטב את הכלי מלכלוך וחלודה.

מחבת טפלון ומחבת קרמית חייבת בדרך כלל בליבון, והדבר אינו אפשרי. מחבתות רגילות כמעט שאינן ניתנות להכשרה, כיוון שהן זקוקות לטיפול יסודי לפני הגעלתן.

תבניות אינן ניתנות להכשרה ויש לקנות תבניות חדשות.

נא להימנע משליחת ילדים קטנים עם כלים להגעלה. הדבר אינו רצוי מכמה בחינות.

התשלום עבור כיסוי חלקי של העלויות.

 

ערב חג

ערב יום טוב ראשון:

ביעור מעשרות.

יש להכין את החרוסת ואת מי המלח לטיבול בערב שבת.

 

ערב שביעי של פסח: יש להניח עירוב תבשילין.

שביעי של פסח: וידוי מעשרות.

שבת איסרו חג: בני אשכנז יכולים להשתמש בקטניות. ניתן לבשל קטניות  (כמובן, כשרות לפסח) בחול המועד ולאוכלם בשבת. התייחסות נוספת בדרשה.

 

תרופות

רשימת התרופות הכשרות לפסח נמצאת בבתי הכנסת. מי שלא מצא את מבוקשו ברשימה, יכול להעזר  ברופאים הנמצאים בישוב.

בשנה שעברה לא היו לסירופים הבאים הכשר לפסח: רפאפן, רפאפן פורטה, צפורל. למוקסיפן היה הכשר. נשתדל להתעדכן לגבי השנה.

 

כל מי שחושש שיזדקק לתרופות אסורות בימי הפסח, יבדוק עם הרופא המטפל, האם ניתן להשתמש בתחליף בתקופה זו. בד"כ ניתן להקל לפי הצורך לחולה שאין בו סכנה, להשתמש בתרופות שאינן ראויות למאכל כלב. כמובן, שעדיף להשתמש בתרופות כשרות.

משחות חיצוניות ומשאפים מותרים לכתחילה בשימוש בפסח.

 

 

ונזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים

ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו

 

חסר רכיב